חידוש עולמי של יונדאי: מכונית ללא זיהום – ix35 עם מנוע מימן (תא דלק)

לא חשמל, ובוודאי שלא דלק – הטכנולוגיה הנקייה ביותר להנעת כלי רכב היא הנעה במימן, ובשמה הארוך יותר – טכנולוגיית תאי הדלק. בניגוד למנוע הדלק – ששורף דלק וחמצן והופך אותם לתנועה, חום וחומרים מזהמים, ולמנוע חשמלי – בו קיים מרחק גדול יחסית בין המנוע לבין התהליך המזהם שיוצר את האנרגיה (תחנת הכוח, במקרה זה) – הרי שטכנולוגיית תאי הדלק צורכת מימן וחמצן הופכת אותם לאנרגיה (תנועה או חום) ומים, ללא כל תוצר מזהם.

חטיבת המכירות של יונדאי אירופה מסרה חמישה עשר רכבי יונדאי ix35 המונעים במימן לעיריית קופנהאגן. כלי רכב אלה הם הראשונים באירופה שיוצרו בטכנולוגיה זו כרכבי פס-ייצור, ולא כרכבי קונספט בודדים. המסירה נערכה כחלק מטקס החנוכה של תחנת התדלוק המימנית הראשונה בממלכה.   

הודות לטכנולוגיה הייחודית, המכונית אינה פולטת אף לא חלקיק של גז רעיל, אלא רק אדי מים. עיריית קופנהאגן שואפת להפוך את העיר לעיר 'מאוזנת פחמנית' עד שנת 2025.   

לפני עיריית קופנהאגן נחשפו ליונדאי ix35 קבוצות קטנות של אנשים: מעצבי המדיניות במטה האיחוד האירופי בבריסל נהנו מגישה ליונדאי המונעת במימן במסגרת 'המיזם האירופי המשותף לתאי דלק ומימן' (FCH JU), ובראשית 2013 נחשפו 100 נציגים בכירים של עסקים אירופיים מובילים במסגרת אירוע מיוחד שערכה יונדאי מוטור עבורם בברלין.   

נכון להיום, יונדאי היא מובילה עולמית בפיתוח טכנולוגיית תאי דלק ומימן, מאז החלה במחקר הראשון שלה בתחום תאי הדלק בשנת 1988. מחקרים ופיתוחים אלה נערכו במכון למחקר סביבתי-טכנולוגי של החברה בקוריאה. עד שנת 2015 יונדאי מתכננת לייצר אלף מכוניות מדגם יונדאי ix35 בטכנולוגיית תאי דלק, במפעל באולסן, גם הוא בקוריאה.   

יונדאי ix35 "תא דלק" מצוייד במנוע חשמלי בעוצמה של 100 קילוואט (136ps), ומגיע למהירות מירבית של 160 קילומטר לשעה. שני מיכלים לאחסון המימן ממוקמים בקרבת הסרן האחורי של הרכב, והם מכילים מעט יותר מ-5.6 ק"ג של מימן – המאפשרים לרכב לגמוא כמעט 600 ק"מ בין תדלוק לתדלוק. וכמה לוקח תדלוק כזה? דקות ספורות. 

אם אתם כבר חושבים איך להיפטר מהמכונית הנוכחית שלכם לטובת הפיתוח החדש והסביבתי של יונדאי – חכו עוד קצת. נכון לרגע זה, לא ידוע עדיין על מועד תחילת המכירה של יונדאי ix35 בישראל.    

השאירו פרטים ונציגנו יחזור אליכם בהקדם: