מיגון הרכב מפני גניבה

כשיוצאים בבוקר מהבית, מוכנים להיכנס למכונית ולהתחיל את היום, הדבר שהכי פחות מצפים לו הוא שהמכונית לא תחכה בדיוק במקום בו חניתם אתמול בערב. כשזה קורה, המחשבה הראשונית היא שאולי "השארתי את האוטו במקום אחר ושכחתי". אחר כך, מקווים שאולי מסיבה כלשהי הרכב נגרר על ידי העירייה (מי היה מאמין שיגיע הרגע שממש מקווים שזה מה שקרה). וכשכל האפשרויות האחרות כבר נפסלו נאלצים להכיר באפשרות העגומה – כנראה שגנבו את האוטו.

אם יש ביטוח מקיף, ואנחנו מקווים שכן, אז מדובר באי נעימות ובהוצאה כספית מסוימת. אם אין ביטוח, מדובר בצרה גדולה יותר. בשני המקרים כולם מעדיפים לוותר על החוויה ושהמכונית פשוט תחכה בחניה, כמו בכל יום…

אלו אמצעים קיימים למניעת גניבת הרכב?

אימובילייזר (בעברית – משבת)– מערכת המנתקת מערכת אחת או יותר מבין המערכות האחראיות להתנעת הרכב. אפשרות אחת היא יצירת מערכת חשמלית עוקפת למערכת ההתנעה. אפשרות נוספת היא מעקף למערכת החשמלית האחראית להזרקת הדלק למנוע. קיימות מערכות אימובילייזר המשלבות את שני הפתרונות, דבר המכונה "ניתוק כפול". הניתוק הכפול מומלץ כיוון שהוא מקשה יותר על הפורצים (שצריכים להתגבר על שני הניתוקים). מבחינת בעל הרכב אין כל הבדל, ובכל מקרה ניטרול האימובילייזר מתבצע על ידי הנהג בפעולה אחת.

אזעקה לרכב – מערכת המזהה ניסיון פריצה לרכב ומפעילה סירנה, שאמורה ליידע את בעל הרכב על ניסיון הפריצה לרכבו ולהבריח את הגנב. זיהוי ניסיון הפריצה מתבצע באמצעות גלאי נפח הנמצאים בתוך הרכב, בסמוך לפתחים, ורגישים לתנועה (בעת שהאזעקה מופעלת),. האזעקה מופעלת גם על ידי גלאי זעזועים, המזהים תזוזה של הרכב ממקומו שעשויה להעיד על ניסיון לדחוף את הרכב או להרים אותו באמצעות גרר. לעיתים המערכת מגלה "רגישות יתר" וגורמת לאזעקות שווא, המפעילות את הסירנה גם כאשר מישהו נשען על הרכב, או נגע בו בעת ניסיון כניסה לחניה וכדומה.

משדר GPS - (ידוע גם בשמות מסחריים, כגון פוינטר או איתוראן) משדר המותקן ברכב, המסוגל לשדר בכל עת נתונים לגבי מיקומו של הרכב באמצעות תקשורת סלולרית או תקשורת מחשב. המערכת יכולה להעביר הודעות SMS ואף לידע בדבר מיקומו המדויק של הרכב על גבי מפה. מערכת זו יעילה במיוחד לשם השבת הרכב לאחר שנגנב, והיא משלימה את המערכות שנועדו למנוע את גניבת הרכב. מערכות מתקדמות מסוג זה מסוגלות להצביע לא רק על מיקום הרכב אלא גם על מסלול הנסיעה ולעיתים גם על מצבו המכני של הרכב. בשל מחירן הגבוה מערכות מסוג זה מותקנות בעיקר ברכבי יוקרה. במה כדאי לבחור?

נוחות התפעול – כל המערכות החדשות ידידותיות למשתמש. נטרול המערכות יכול להתבצע באמצעות שלט יעודי, שלט מובנה במפתח הרכב, קודן המותקן בתוך הרכב ואף מערכת המזהה חתימה אלקטרונית או אמצעי זיהוי אחר המותקן במפתח הרכב, ללא צורך בפעולה מצד הנהג.

מחיר – עבור רוב המערכות מדובר בהוצאה חד פעמית של כמה מאות שקלים. חברות המספקות מתקני איתור נוהגות גם להציע שירותי איתור תמורת מנוי חודשי.

התאמה לביטוח – כדאי למלא אחר דרישות חברת הביטוח בנושא מיגון הרכב הספציפי שלכם, כפי שמופיע בפוליסת הביטוח. אם הרכב נגנב ומערכת המיגון הנדרשת לא היתה מותקנת ברכב, או לא הופעלה, חברת הביטוח עלולה לטעון כי בעל הרכב אחראי לגנבה ולא לשלם.

טיפים נוספים מאיתנו:

  • כאשר אתם יוצאים מן הרכב, אפילו לזמן קצר, כבו את המנוע, נעלו את הרכב וקחו את המפתח אתכם. גנבי רכב יודעים לארוב ליד מקומות בהם הם עלולים להשאיר את הרכב פתוח ופועל: כספומטים, גני ילדים, קיוסקים וכן הלאה.
  • אל תשאירו את הקוד של האזעקה צמוד למפתח או בתוך הרכב, וכמובן שלא להשאיר מפתח חבוי בסמוך לרכב, מעל או מתחת אחד הגלגלים או בצינור המפלט.
תגיות:
השאירו פרטים ונציגנו יחזור אליכם בהקדם: