אז כמה מכוניות יש בירושלים, ובנות כמה הן?


בימי חמישי אחר הצהריים, נהגים רבים עלולים לחשוב שהכינוי "עיר הנצח" ניתן לעיר על שום הפקקים האינסופיים שמקשטים את רחובותיה, ונראה שיש בעיר יותר (הרבה יותר) כלי רכב ממה שהכבישים יכולים להכיל. בשורות הבאות לא ננסה לפתור את בעיית הפקקים, אך נעסוק בשאלה שיש לה תשובה ברורה, יחסית: כמה מכוניות יש בירושלים?

את התשובה לשאלה הזו מצאנו בין דפי 'השנתון הסטטיסטי לירושלים' שמוציא מכון ירושלים לחקר ישראל. לפי נתונים אלה, בשנת 1988 – השנה בה נפתחו שערי "אוטוויק" בירושלים – נסעו על כבישי ירושלים (וליתר דיוק, היו רשומות על שם תושבי ירושלים) לא פחות מ-66,000 מכוניות פרטיות, ובסך הכל היו בעיר כמעט 79,000 כלי רכב מסוגים שונים. 

הנתונים הרשמיים העדכניים ביותר – אלה של שנת 2010 – יכולים להסביר לא מעט מהפקקים: מספר המכוניות הפרטיות הוכפל והגיע לכ-136,000, ובסך הכל ישנם בעיר מעט פחות מ-175,000 כלי רכב.
מהם כלי הרכב האחרים? 

בבקשה: מעל 25,000 משאיות, 1805 מוניות, כ-7600 אופנועים, מעל 1400 אוטובוסים (בנוסף לאוטובוסים של 'אגד' שפועלים בעיר אך אינם רשומים בה), 2244 אוטובוסים זעירים (טרנזיטים), ועוד 272 אמבולנסים, מנופים ושאר כלי רכב מיוחדים. 

ועוד לא אמרנו מילה אחת על אלפי המכוניות הנוספות שגודשות שת כבישי העיר: אלה של תושבי הפרברים שבאים לעבוד ולקנות בעיר, 'רכבי החברה' של חברות הפועלות בירושלים אך כלי הרכב שלהן רשומים בערים אחרות, מכוניות של חברות השכרה ועוד.

ומה גילן של המכוניות הירושלמיות?

השוואה בין שלוש הערים הגדולות מראה שירושלים – המצטיינת באוכלוסייה צעירה ביחס לערים האחרות בארץ, בולטת דווקא בכלי רכב פרטיים מבוגרים יחסית:
רק 5.5% מהמכוניות הירושלמיות הן משנת הייצור האחרונה (שנת 2010, השנה בה פורסמו הנתונים), לעומת 11.5% מהמכוניות החיפאיות ולא פחות מ-18.4% מהמכוניות התל אביביות.
4 מתוך 9 מכוניות ירושלמיות עלו על הכביש הן בנות עשר שנים לפחות, בשעה שרק 1 מ-4 מכוניות חיפאיות מתהדרת בוותק שכזה, ובתל אביב – רק מכונית אחת מתוך 5 היתה על הכביש לפני שנת 2000.

ומה החלק של מיצובישי ויונדאי?

המספר המדויק של כלי הרכב מתוצרת מיצובישי ויונדאי הוא נתון שנמצא בידי משרד התחבורה ואינו מתפרסם באופן סדיר. עם זאת, ניתן להעריך את מספרן של מכוניות מיצובישי ויונדאי על פי חלקן מצי הרכב הישראלי בכלל. על פי הנתונים הקיימים, כל מכונית חמישית היא מתוצרת יונדאי או מיצובישי, ולכן ניתן להעריך כי כ-35,000 מכוניות מתוצרת מיצובישי יונדאי בירושלים. ועכשיו, נשאר רק לחשב – אם מסדרים את כל המכוניות הללו בזו אחר זו – כמה רחוק נגיע?


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין