טיול קריר: אל מערת הנטיפים בשמורת אבשלום


חופשת הקיץ שמתחילה בימים אלה היא זמן מעולה לטיולים בארץ, בעיקר לאורך מסלולים המתאפיינים במים צוננים שזורמים לאורכם. הפעם, נציע לכם לטייל למקום מוצל וקריר במיוחד – מערת הנטיפים שבקרבת בית שמש, ובשמה הרשמי – 'מערת אבשלום'.

למי שלא היה במערת הנטיפים בעשור האחרון, ואפילו בשנתיים האחרונות, נציין כבר עכשיו כי המערה עברה מהפך. איזה מהפך יכול לקרות במערה שהמוצגים שבה הם בני אלפי שנים במקרה של הנטיף הצעיר ביותר? ובכן, הנטיפים והזקיפים נותרו כשהיו, אבל התאורה הוחלפה לפני כשנה והיא הופכת את חווית הביקור במערה למדהימה ומרתקת עוד יותר – ולכן כדאי גם – למי שביקר במערה בעבר – לחזור ולבקר בה.

קצת על המערה, וקצת על הנטיפים

מערת הנטיפים היא חלל במעבה האדמה הנוצר כתוצאה מחלחול מי גשם ותהליכים כימיים המתרחשים בין המים לבין המינרלים המרכיבים את הסלע. בהמשך, מים ממשיכים לחלחל לתוך חלל המערה שיצרו; כאשר טיפות המים מגיעות למערה, ובשל התנאים הייחודיים שבה (טמפרטורה ולחות), המינרלים שהומסו בהן הופכים למשקע. אם התהליך קרה על תקרת המערה – נוצרים נטיפים, ואם התהליך קרה לאחר שהטיפה צנחה על קרקעית המערה – נוצרים זקיפים. 

נטיפים וזקיפים הם הצורות הנפוצות במערות נטיפים, אך ישנן צורות נוספות: כאשר זקיף ונטיף 'נפגשים' הם יכולים ליצור עמוד, וכאשר מספר 'עמודים' נפגשים הם יכולים ליצור תצורה הנקראת 'מסך' – ויש עוד ועוד צורות שלא נפרט כאן – אך תוכלו לראותן ולשמוע אודותן בסיור במקום.  

Untitled

איך התגלתה מערת הנטיפים?

כמו תגליות רבות – גם מערת הנטיפים התגלתה במקרה. המקרה הזה אירע בשנת 1968 תוך כדי פיצוץ שגרתי במחצבה. לאחר הפיצוץ גילה מנהל המחצבה חור בסלע – השתחל דרכו בחבל, ונשימתו נעתקה אל מול היופי המרהיב שיצר הטבע במעמקי האדמה. 
החציבה במקום הופסקה, הרשויות הכריזו על האזור כשמורת טבע ועשו את הפעולות הדרושות לשימור המערה מצד אחד, ולפתיחתה לקהל המבקרים מצד שני. 
מערת הנטיפים אינה מהגדולות בעולם, אך היא אחת המרהיבות בו, בזכות הריכוז הצפוף של נטיפים, ובזכות התצורות הרבות שלהם. 
שטחה של המערה הוא 4800 מ"ר (פחות משישית מקניון מלחה), אורכה במקום הארוך ביותר הוא 91 מטרים ורוחבה המירבי הוא 80 מטרים; במקום הגבוה ביותר גובהה 15 מטרים (כחמש קומות), ונפחה הכולל הוא 15,000 קו (ממ"ק). 
 הטמפרטורה במערה היא 22-23 מעלות לאורך כל השנה, אך הלחות בה נשמרת בגובה 90% – בשורה נעימה לאורחים מתל אביב, אך מעט לחה עבור המטיילים מירושלים. 

איך להגיע למערת הנטיפים

ההגעה למערת הנטיפים היא דרך כביש 38 שער הגיא-בית שמש, אליו ניתן להגיע דרך כביש מס' 1 (לממהרים) או דרך כביש עין כרם (מס' 395, למי שאוהבים את הדרך) 
כשמגיעים מכביש 1, יש לפנות שמאלה ברמזור הראשון לאחר המשטרה, להמשיך עד הכיכר השנייה, לפנות שמאלה ולעלות במעלה ההר כ-5 ק"מ עד לפניה למערה, ולעקוב אחר השילוט. 
בקיץ, שעות הפתיחה 8-17, בערבי שבת וחג – 8-16. שימו לב – הכניסה האחרונה לשמורה עד שעה לפני שעת הסגירה. הכניסה למערה היא בקבוצות, עם מדריך מטעם רשות הטבע והגנים הלאומיים. משך הסיור המודרך ב-45 דקות, ויש לקחת בחשבון זמן המתנה למדריך וכיוצא בכך.   

מומלץ לבדוק את הפרטים המלאים לפני הנסיעה, בדף השמורה באתר רשות הטבע והגנים

מאחלים לכם טיול קריר ונעים!
 


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין