כל מה שרציתם לדעת על גזי הפליטה


לב הפעילות של המנוע, בכל מכונית, הוא התהליך בו בעירת הדלק יוצרת את האנרגיה המניעה את הרכב. כמו בכל פעולת שריפה, פעולת המנוע ברכב מייצרת גזים הנפלטים מהרכב. כמובן שיש קשר ישיר בין כמות הדלק שצורך הרכב שלנו לבין כמות גזי הפליטה.

משתנה חשוב נוסף המשפיע על כמות הגזים הוא מידת היעילות של המנוע: במנועים הישנים, תהליך השריפה לא היה יעיל במיוחד; כיום, במנועים המודרניים, השריפה יעילה הרבה יותר, ובאופן טבעי – ככל שהמנוע יעיל יותר – הוא פולט פחות מזהמים.

אבל גם המנועים בעלי הטכנולוגיה המתקדמת ביותר אינם מושלמים, ועדיין מייצרים כמות מסוימת של גזי פליטה מזיקים – אלו מזיקים לבריאותנו ומחמירים את התחממות כדור הארץ.

ישנם מספר מצבים שמונעים בעירה מושלמת וגורמים לגזים מזיקים להיפלט:

מימן פחמני: זהו למעשה דלק בלתי שרוף, הנפלט מהרכב בצורת אדים. כאשר אין בעירה
כלל, נפלטות מהמנוע כמויות גדולות של מימן פחמני.

פחמן חד-חמצני: גז רעיל זה הוא תוצר של בעירה לא מושלמת. זהו דלק שרוף למחצה,
והוא אחד הגורמים המרכזיים לזיהום האוויר.

פחמן דו-חמצני: בניגוד לקרובו החד-חמצני, הפחמן הדו-חמצני הוא תוצר לוואי רצוי ומעיד
על תהליך בעירה תקין, בו הדלק מתחמצן במלואו בזמן השריפה. ככלל, ככל שרמת הפחמן
הדו-חמצני בגז הפליטה גבוהה יותר, הבעירה יעילה יותר.

ישנם מספר גזים נוספים הנפלטים מהמנוע, המשפיעים על הבעירה ואינם נמדדים במכשירי בדיקה של מוסכים: אדי מים, דו תחמוצת הגופרית, מימן, חלקיקי פחמן.

עכשיו, לאחר שהבנו מהם גזי הפליטה – הנה שש דרכים למנוע או לצמצם פליטה מיותרת ומזיקה:

1. לחץ אוויר תקין בצמיגים – צמיגים שאינם מנופחים מגבירים את צריכת הדלק, ומכאן שהם מעלים את כמות הזיהום הנפלטת. זאת בנוסף לכך שחוסר באוויר מקצר את חיי הצמיג ועלול לגרום לסכנה בטיחותית. מה עושים? מוודאים אחת לשבועיים שלחץ האוויר בצמיגים תואם את הוראות היצרן.

2. שגרת טיפולים – במנוע תקין שריפת הדלק נעשית באופן היעיל ביותר. מה עושים? מקפידים לבצע את הטיפולים הקבועים ברכב על פי המלצות היצרן: החלפת שמנים, מצתים ומסננים, ניקוי מזרקים וכד'.

3. אצבע על מד הדלק – עוקבים אחר צריכת הדלק בין תדלוק לתדלוק באמצעות איפוס מד הקילומטרים. כך מגלים באופן מיידי אם משהו השתנה באופי צריכת הדלק של המנוע ומזהים תקלות בשלב מוקדם.

4. אין עשן בלי תקלה – רעש או עשן המופיעים בפתאומיות עלולים להצביע על תקלה, וחשוב לעקוב אחריהם ולבדוק מה גורם לכך.

5. צמצום אידוי הדלק – מוודאים שמכסה תא הדלק אטום. נסיעה ללא מכסה תגרום להתאדות דלק ולשחרור חומרים רעילים לאוויר. כמו כן, בעת התדלוק יש להקפיד לא למלא את המיכל מעבר לעצירת המשאבה.

6. עבודה לפי הספר – משתמשים בשמנים, בתוספי הדלק בחלפים ובאבזרי הרכב המתאימים לדגם הרכב שברשותכם ולהמלצות היצרן.

ועוד טיפ: לקנות ולהשוות בחוכמה – לא רק את המחיר, אלא גם את העלות השוטפת:

כאשר מתלבטים איזה רכב חדש לקנות, חשוב לשקול לא רק את המחיר – אלא גם את
העלות המצטברת של צריכת הדלק והעלות הסביבתית של הזיהום. כיום קל יותר להשוות
באמצעות נתוני הזיהום ונתוני צריכת הדלק שהיבואנים חייבים לפרסם על פי החוק.

נסיעה בטוחה ונקייה!


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין