לנהוג לצלילי המוזיקה: שבע שאלות שצריך לשאול לפני שרוכשים מערכת שמע לרכב


מערכות שמע לרכב הן עולם שלם: יש להן רכיבים עם שמות אקזוטיים, התוצרים שלהן נמדדים בשורה ארוכה של מספרים ונתונים – אמפר, באס, וופר וסאבוופר, הספקים, נצילות ויעילות, עכבות ורגישות. גם מנעד המחירים הוא רחב ביותר, ונע בין מאות שקלים בודדות לבין אלפי שקלים ואף עשרות אלפי שקלים. לפני שאתם צוללים לים המידע ושפע המוצרים – הנה כמה שאלות שחשוב לשאול את עצמכם בדרך לנסיעה קצבית:

חדשות או הופעות?

השאלה הראשונה היא למעשה – מה אתם נוהגים לשמוע? אם אתם מכורים לחדשות ולתכניות 'דיבורים' (ולצורך זה – אין הבדל בין ההרצאות של 'אוניברסיטה משודרת' לבין העצות של ורדה), אתם בהחלט יכולים לעצור כאן ולהישאר עם המערכת הקיימת ברכב – זו שהיצרן מספק כברירת מחדל. המערכות הללו התקדמו מאוד בשנים האחרונות, ואין לזלזל ביכולותיהן. עם זאת, במקרה שהטעם שלכם הוא יותר מוזיקלי – בהחלט ייתכן שההשקעה במערכת שמע מקצועית תערב לאוזניכם, ואתם מוזמנים להמשיך לשאלות הבאות. 

חלש או חזק?

אם הגעתם לכאן – סימן שאתם אוהבים לשמוע מוזיקה, ולא מסתפקים במבזקי חדשות. השאלה הבאה היא באיזה ווליום אתם נהנים לשמוע אותה – כזה שגורם גם לטחול שלכם להרגיש את הקצב, או ווליום רגוע יותר.
אם אתם נמנים על הסוג הראשון – כדאי לכם להוסיף לרשימת הקניות שלכם מגבר ורמקולים מיוחדים. עוד פרטים – בהמשך.

רגיל או כפול?

כדאי לדעת שישנם שני גדלים סטנדרטיים לרדיו-דיסק לרכב, הנבדלים זה מזה בגודל הפתח:
פתח רגיל, שהוא הגודל השכיח במערכות שמע ברכב.
לרוב, זהו הפתח אותו ניתן למצוא ברוב הרכבים שאינם כוללים בתוכם מערכת שמע מובנית. הוא מכונה DIN1.
פתח כפול – המכונה DIN2, המתאים למערכות שמע משוכללות יותר.
כדאי לשים לב לזווית ההתקנה של המערכת: התקנה מאוזנת תורמת לקריאה תקינה של הדיסקים. ועוד דבר: אם הדיסקים שלכם יקרים ללבכם (ולכיסכם), מומלץ לבחון רדיו דיסקים בעלי מערכת לשיכוך זעזועים.

מערכת מובנית של היצרן או מערכת שאני אבחר?

רכשתם רכב חדש, וכבר מותקנת בו מערכת שמע מובנית של היצרן? זה בהחלט לא סוף פסוק. עדיין תוכלו לבחור בין שמירה על המערכת המובנית לבין התקנת רדיו דיסק שתבחרו.
במקרה כזה חשוב להתייעץ עם מתקין מקצועי כדי לוודא שהמערכת שבחרתם תוכל להחליף בקלות את המערכת שהתקין היצרן.

כמה חשובה התצוגה?

כמו בכל מערכת שמע, התצוגה בחזית הרדיו דיסק נותנת לכם מידע – ברמות שונות של פירוט ופירוטכניקה.
חשוב לזכור כי גודל מסך התצוגה, מספר הצבעים שלו ורמת התחכום שלו אינם מלמדים בהכרח על טיבו של הרדיו דיסק עצמו.
חשוב לוודא שהתצוגה מתאימה לצרכים ולהעדפות שלכם – בין אם אתם חייבים לדעת כל פרט על הבאסים, או אם אתם רוצים להתאים את צבע התצוגה לצבע העניבה – או אם אתם מאלה שמסתפקים במידע על התדר ועל הווליום.

דיסק, דיסק-און-קי או אחר?

לצד החלופה הוותיקה של שמיעת מוזיקה בדיסקים (קנויים או צרובים), ישנן עוד מספר אפשרויות נוספות ליהנות מהמוזיקה שאתם אוהבים – וכדאי לוודא מהם החיבורים האפשריים במערכת שאתם רוכשים. אגב, חלק מהחיבורים הללו מוצעים גם במערכות השמע שמתקין היצרן:

כניסת USB: מאפשרת חיבור ישיר (או באמצעות כבל) של נגן ה-MP3 או זיכרון USB נייד אל הרדיו דיסק. לפני שתחליטו סופית ותגהצו את הכרטיס – מומלץ לבדוק שהכל עובד, ושהמערכת אכן מצליחה לקרוא נתונים מהמדיה שברשותכם.

Bluetooth – בשנים האחרונות אנו רואים יותר מערכות התומכות בצורת התקשרות זו. רדיו דיסק עם פונקציית Bluetooth יוכל לקרוא ולהשמיע קבצים מהסמארטפון שלכם (אם גם הוא תומך בטכנולוגיה) ואף לשמש כדיבורית.

כרטיס זיכרון – אם הרדיו דיסק שאתם בוחנים מצוייד בחריץ מיוחד לכרטיסי זיכון, תוכלו להעמיס על הכרטיס מסוימים מכילים חריץ, לתוכו ניתן להכניס כרטיס זיכרון ולקרוא ממנו קבצי מוזיקה. בקניה של רדיו דיסק בעל חריץ לכרטיס זיכרון מומלץ לבדוק את סוג הכרטיס שהמכשיר תומך בו, ואילו נפחים הוא מסוגל לקרוא.

ויש כמובן את החיבור הוותיק "AUX" (קיצור של Auxiliary), כלומר האפשרות לחבר את המערכת המותקנת ברכב למקור חיצוני, באמצעות שקע סטנדרטי או בכניסה כפולה (אדום/לבן).

איך בוחרים את הרמקולים?

הרמקולים הם חלק מרכזי וחשוב במערכת השמע שלכם, והם יכולים להיות אחראים הן למידת ההנאה שתפיקו ממנה- והן לסכום שתשקיעו בה. מספר הדגמים הנמצאים בשוק הוא אינסופי כמעט, החל ממותגי יוקרה עולמיים ועד רמקולים פשוטים של של יצרנים עלומי-שם – והמחירים – בהתאם. 

בבחירת הרמקולים יש שלושה פרמטרים מרכזיים: גודל, סוג, ומבחן התוצאה.
בדקו את גודל הרמקולים הקיים ברכב, לפני שאתם רוכשים חדשים. כדאי להימנע ככל האפשר משינויים פיזיים בדלת, בדשבורד או בתא המטען.

ישנם שני סוגי רמקולים –רמקולים רגילים ורמקולים 'קומפוננט'. מבלי להיכנס למונחים מקצועיים ולהסברים טכניים – ה'קומפוננט' יקרים יותר ומציגים ביצועים משופרים.
מבחן התוצאה הוא מבחן פשוט: האזינו למוזיקה שאתם אוהבים במערכת שאתם מתכננים לקנות, כשאתם משנים את סוגי הרמקולים. מעבר לכל הנתונים והמספרים – זהו המבחן החשוב ביותר, ועל פיו תוכלו להחליט בקלות.

איפה הכבל?

כידוע, חוזק השרשרת הוא כחוזקה של החוליה החלשה ביותר, וכך גם במערכות שמע: חשוב שהכבלים המחברים את כל הרכיבים האיכותיים שרכשתם יהיו באיכות הגבוהה ביותר, וליתר דיוק – באיכות הגבוהה ביותר שאוזנכם מסוגלת להבחין בה. 

נסיעה טובה, בטוחה – וקצבית!


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין