מסע שורשים: יונדאי אקסנט


יונדאי אקסנט היא אחד הדגמים הנמכרים ביותר של יונדאי בשנים האחרונות, לפחות עד שהוחלפה ביונדאי i25. הדגם המוצלח הוא למעשה בן 'הדור הרביעי' של יונדאי – ומסע השורשים שלו מגיע למקומות מפתיעים כמו איטליה ובריטניה, וכולל שמות מפתיעים לא פחות, כמו פורד, מוריס, מיצובישי ועוד.

כדי להגיע לראשית הדברים, עלינו לחזור לשנת 1974 – השנה בה החלה יונדאי להתעניין בייצור דגמים מקוריים משלה. לשם כך גייסה יונדאי את המנהל היוצא של אוסטין-מוריס הבריטית (חלק מקבוצת 'בריטיש ליילנד', שבאותן שנים מכרה ל'אגד' את האוטובוסים מדגם 'ליילנד טייגר' המפורסם); יחד עם קבוצה של מהנדסים בריטים נוספים, בעזרת מעצב איטלקי וחלקים שפותחו על בסיס טכנולוגיות שנרכשו מחברת מיצובישי, הציגה יונדאי בתערוכת הרכב של טורינו את הדגם החדש והמקורי שלה – יונדאי פוני, באוקטובר 1974.   

כעבור שנה הגיעה ה'פוני' לאולמי המכירות – בתחילה בתצורת 'סדאן', ובשנים הבאות נוספו גם דגמי סטיישן, פיק-אפ והאצ'בק (3 דלתות). גם השווקים התרחבו – המכונית החדשה, שנפח המנוע שלה היה 1200, 1400 או 1600 סמ"ק, יוצאה בהצלחה לדרום אמריקה, ובהמשך גם לבריטניה (המכונית הקוריאנית הראשונה שנמכרה בממלכה), לבלגיה ולהולנד, וגם ליוון.    

בשנת 1982 הושק הדור השני של יונדאי פוני שכלל מספר שיפורים טכניים ועיצוביים, עם זאת, ולמרות שהמכונית חדרה למספר מדינות נוספות, הדגם החדש לא זכה להצלחה ונחשב למעט בעייתי. תוך זמן קצר יחסית (כשלוש שנים) הושק הדור השלישי של ה'פוני', שזכה לשמות מגוונים במדינות שונות: יונדאי פוני, יונדאי אקסל, וגם יונדאי פוני-אקסל.   

מעניין לציין כי בארה"ב שווק הדגם גם על ידי מיצובישי, כ'מיצוביש פרסיס' (Precis) ואילו בקוריאה זכתה גירסת הסדאן לשם 'יונדאי פרסטו'. היתרון המרכזי שלה בשוק האמריקאי היה המחיר הנוח: פחות מחמשת אלפים דולר – מחיר שהיה בר-השגה ואפשרי ל-160,000 אמריקאים שרכשו את המכונית. במרבית העולם שווקה הפוני בנפח מנוע של 1500 סמ"ק, ובמספר מדינות גם בנפח 1300 סמ"ק.  

הדור השלישי של הפוני היה משופר ביותר, גם מבחינת עיצובו וגם מבחינה טכנולוגית, והוא נמכר החל משנת 1990 ועד 1994. בשנת 1995 הושק הדור הראשון של היונדאי אקסנט – שגם הגיע לישראל. הדור השני של היונדאי אקסנט יצא לעולם בשנת 2000, והמשיך להימכר עד שנת 2005 תחת הקיצור LC. הדגם כלל שיפורים בעיצוב ובבטיחות, ונפח מנוע של 1.5 או 1.6 בלבד. בשנת 2006 הציגה יונדאי את הדור השלישי שהיווה קפיצת מדרגה משמעותית – עם יותר מרחב פנימי, עיצוב חיצוני חדש ומנוע הכולל מספר שיפורים טכנולוגיים. בקנדה ובארה"ב יוצרו 500 יחידות בלבד של דגם SR היוקרתי, שכללו מגיני כנף ופגושים מיוחדים, מערכת סאונד מסוג Clarion עם 7 רמקולים וסאבוופר מקורי של 10 אינטש בכל דלת. יונדאי אקסנט הפכה לאחת משלוש המכוניות הנמכרות ביותר בארה"ב.   

בישראל הדור השלישי של היונדאי אקסנט זכה לאהדה רבה, וכיכב בצמרת טבלת המכירות – הן ללקוחות פרטיים והן לציי רכב. 

כיום משווק בארץ ובעולם הדור הרביעי של יונדאי אקסנט – אלא שהוא נמכר תחת השם i25 – וזוכה להצלחה רבה. 
 


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין