על איזון גלגלים וכיוון פרונט


כולם מכירים את המצב הזה: הנסיעה מתחילה חלק, הרכב נוסע יפה והכל בסדר. פתאום אתם שמים לב לרעידות משונות. הכביש נראה תקין, אתם בטוחים שאין פנצ'ר ורק לפני יומיים מילאתם אוויר בגלגלים. מה זה יכול להיות, ויותר חשוב – איך פותרים את הבעיה? קודם כל, אין סיבה להילחץ. מדובר במצב נפוץ ביותר, שיכול להיגרם ממכה או החלפה של גלגל, או אפילו ממהמורה בדרך, שלא כל כך הבחנתם בה. בכל מיקרה לא כדאי להתעלם, קרוב לוודאי שהרכב שלכם זקוק בסך הכל לאיזון גלגלים.

בואו נחשוב לרגע מה קורה לגלגל המכונית בעת נסיעה. כאשר הגלגל מסתובב פועלים עליו מספר כוחות, התלויים בין השאר בגודל הגלגל, במאסה שלו ובמהירות הסיבוב שלו. אם קיימת על הגלגל נקודה כבדה יותר (למשל אזור שקיבל מכה), הכוח שיפעל על נקודה זו הוא גדול יותר.

כשהמהירות גדלה, האזור הכבד יצור נטיית יתר "להיזרק" הצידה ביחס לגלגל, הגלגל יצא מאיזון ויפתח רעידות, שבמצבים מסוימים יורגשו על ידי היושבים ברכב. מלבד הסיכון הבטיחותי שבנסיעה עם גלגלים שאינם מאוזנים, הדבר מקשה על הנהג ותורם לשחיקה מהירה של הצמיגים ושל המתלים, הצירים, בולמי הזעזועים ועוד.

באיזון גלגלים, מזהים את הנקודות הכבדות יותר על הגלגל ומציבים משקל מאזן בצידו השני, כך שלאורך ציר האמצע של הגלגל שני הצדדים יהיו בעלי משקל זהה והכוחות הפועלים על הגלגל יהיו מאוזנים. ישנן שתי שיטות נפוצות לביצוע איזון גלגלים:

איזון דינאמי – הגלגלים מפורקים מהרכב, מבוצע איזון על ציר של כל גלגל בנפרד ולאחר מכן הם מורכבים מחדש.

איזון סטטי – מבוצע במכונת איזון כאשר הגלגלים מחוברים לרכב. בשיטה זו ניתן לאתר בעיות איזון שאינן קשורות לגלגל עצמו.

מתי כדאי לבצע איזון גלגלים?

בכל מקרה בו מורגשות רעידות בהגה בעת הנהיגה וכמובן שלאחר החלפת צמיגים.

עוד מונח נוסף שעולה פעמים רבות בהקשר של איזון גלגלים הוא כיוון פרונט. בכיוון פרונט נערכת בדיקה כוללת למערכת ההיגוי והצמיגים בחלקו הקדמי (הפרונט) של הרכב. על פי מפרט היצרן, לכל רכב זוויות היגוי שונות הקובעות את אחיזת הגלגלים בכביש. לעיתים חל שינויי בזויות אלה עקב שחיקה מצטברת, החלפת חלקי רכב ואפילו מהמורות בדרך.

לכן, רצוי מידי פעם לבדוק את מערכות ההיגוי והצמיגים, לוודא כי הן מכוונות בהתאם להוראות היצרן ולתקן במידת הצורך. הדבר מסייע להתנהגות כביש תקינה של הרכב במצבי נסיעה שונים ובעת בלימת חירום וכן מאריך את חיי הצמיגים ומערכת ההיגוי.
 


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין