מערכות ברכב: מערכת הדלק


תנועת המכונית מתאפשרת הודות לפעולתן של מספר מערכות: מערכת החשמל, מערכת הדלק, מערכת הפליטה, מערכת הקירור ועוד. הפעם נעסוק בחלקים השונים של מערכת הדלק – המערכת שמספקת את הדלק לבעירת המנוע. למרות שברכב תקין אין רואים ניצוצות אש עולים מהמנוע, הרי שבתוכו של המנוע – ואם לדייק – בתוך ראש המנוע – מתקיימת בעירה של דלק, המעורב באוויר. בעירה זו, שהיא למעשה שרשרת מהירה של 'פיצוצים קטנים ומבוקרים' היא זו שמניעה את הרכב.

טנק הדלק

ראשיתה של מערכת  הדלק במיכל הדלק ("טנק דלק"). לרוב מיכלים אלה עשויים מתכת (פלדה או אלומיניום), ולחילופין חומר פלסטי (פוליאתילן). גודל המיכל משתנה מדגם לדגם, ולרוב נע בין 40 ליטרים (במכוניות קטנות) ל-80 ליטרים בדגמים גדולים יותר.

מיכל הדלק אינו מוחלף לאורך חיי הרכב, למעט במקרים של תאונה או פגיעה אחרת במיכל.

משאבת הדלק

משאבה זו אחראית על שאיבת הדלק אל המנוע. בדרך, עובר הדלק את מסנן הדלק (הידוע גם בשמו הלועזי "פילטר דלק"), שתפקידו – כמה מפתיע – לוודא שרק דלק נקי יגיע אל המנוע – נקי מכל גרגיר אבק, חלודה, חול או כל סוג אחר של לכלוך. לכלוך כזה עלול לגרום לתקלות חמורות בראש המנוע.
במכוניות רבות מותקנת המשאבה בתוך מיכל הדלק, הן משיקולי בטיחות והן משיקולי ניצול יעיל של חלל הרכב. משאבת הדלק אינה מוחלפת באופן קבוע, אלא רק במקרה של תקלה.

צינור חלוקת הדלק

השלב הבא בדרכו של הדלק היא החלוקה אל הבוכנות, בהן הוא יוצת ויישרף. שלב זה מתרחש בעזרת צינור חלוקת הדלק ("מסילה") או מפיץ הדלק ("דיסטריביוטור"), בהתאם לטכנולוגיה שנעשה בה שימוש בדגם הרכב. בשני המקרים, הדלק המסונן עובר אל עבר מזרק הדלק ("אינג'קטור"). מזרק הדלק אכן מזכיר מזרק בצורתו, והוא מרסס את הדלק – במינון שנקבע על ידי מחשב ניהול המנוע – אל תוך הבוכנה (צילינדר).

זהו, בתמצית, סיפורה של מערכת הדלק. בבוכנה הופך הדלק לכוח המניע את המכונית – ולפחמן דו חמצני וחד חמצני שיש לפלוט אותו מהרכב, אבל זה כבר לא חלק ממערכת הדלק אלא חלקה של מערכת הפליטה, ועל כך – במאמר נפרד.

לאן נעלם הקרבורטור

אך לפני שנחתום את המאמר, נשאלת השאלה – "איפה הקרבורטור בכל הסיפור הזה?" ובכן, הקרבורטור, הזכור גם בשמו העברי "מאייד", הוא עבר מן העולם לפני שנים רבות, והוחלף בשיטת הזרקת הדלק החשמלית. הזרקת הדלק היא יעילה יותר, בטיחותית יותר ונוחה יותר. היא פותחה לראשונה עבור רכבי ספורט, ונכנסה לשימוש רחב גם במכוניות הנוסעים לקראת סוף המאה ה-20.


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין