עשרה דברים שחשוב לדעת לפני טיפול עשרת אלפים


כבר שנים רבות ש"טיפול עשרת אלפים" נערך בכל 15,000, 20,000 ואפילו 30,000 קילומטרים, ולא תמיד הוא תלוי במספר הקילומטרים – אלא דווקא בתקופת זמן מוגדרת. אבל עם השם הוותיק קשה להתווכח – והוא נותר "טיפול עשרת אלפים" – שם קוד לטיפול התקופתי ברכב. הנה עשרה דברים שחשוב לדעת על הטיפול התקופתי ברכב:

כמו כל דבר מורכב – גם הטיפול התקופתי נחלק לשלוש משימות עיקריות: החלפה של נוזלים וחלקים, בדיקה של נוזלים, שמנים, רצועות וגומיות, ולבסוף – כיוון.

טיפול עשרת אלפים – המשימה הראשונה היא החלפת חלפים ונוזלים ברכב

  • שמן מנוע – ישנם סוגים רבים של שמני מנוע, ולכל דגם – הסוג המוגדר עבורו, המופיע בספר הרכב (ולרוב גם באתר היצרן). בעת הטיפול, שימו לב שמחליפים לכם בדיוק את סוג השמן הרצוי.
  • מסנן שמן – מאחר שהוא נוטה להתמלא בלכלוך, על פי רוב המסנן מוחלף בכל טיפול.
  • טבעת איטום לבורג ריקון השמן – הטבעת הזו מוחלפת בכל טיפול, גם אם אין נזילה או דליפה. מדובר בחלק שמחירו זניח (שקלים בודדים בלבד),וזה בהחלט מתגמד לעומת הסיכון שבטבעת לא תקינה. שימו לב שהטבעת אכן מוחלפת גם אם היא נראית תקינה לחלוטין.
  • מסנני אוויר ודלק ופלאגים – כל המרכיבים הללו, שמהווים חוליה חשובה בהצתה, דורשים ניקוי ובדיקת פיח; במקרה הצורך הם גם יוחלפו.

טיפול עשרת אלפים – המשימה השנייה בטיפול תקופתי היא בדיקת נוזלים, שמנים, רצועות וגומיות: 

במרבית הדגמים הנחיית היצרן היא להחליף את נוזל הבלמים ואת נוזל הקירור בתדירות מסוימת המשתנה בהתאם לדגם הרכב. עם זאת, רמת הנוזלים וניקיונם נבדקים בכל טיפול, כמו גם שמן הגיר, שמן הסרן האחורי והשמן במנגנון "הגה כוח". לרוב, אם חסרים שמנים ונוזלים – ניתן להרגיש זאת באיכות הנהיגה; בכל מקרה, גם כאן מדובר בהוצאה שהיא שולית לעומת הנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם.

"רצועת הטיימינג" המוכרת לכולם, ולא בכדי היא נתפסת כמאיימת: מחירה גבוה, היא דורשת עבודה רבה (ויקרה), וגם חשיבותה לשלמות המנוע גבוהה ביותר.  במרבית הדגמים החלפת הרצועה  נדרשת כל 90-100 אלף קילומטרים. שמה הרשמי, אגב, הוא "רצועת תזמון".

בדומה לרצועת התזמון, גם שלל הצינוריות והגומיות של חלקי המנוע השונים (אלטרנטור, מזגן, משאבות ועוד) – כולן עלולות להיסדק ולהיקרע באמצע נסיעה; במהלך הבדיקה בטיפול התקופתי, מכונאי הרכב בודק את מצבן של כל הצינוריות והגומיות ומחליף את אלה שמגלות סימני בלאי.

"חסכון" בהחלפה של רצועות עלול לגרום למצב של היתקעות הרכב ועלות התיקון שלהן גבוהה לאין שיעור.

בדיקות נוספות שיש לבצע בטיפול תקופתי הן בדיקות הבלמים הקדמיים והאחוריים (אל תתפלאו אם בכל טיפול מודיעים לכם שהבלמים הקדמיים "גמורים"… רוב לחץ הבלימה מונח על כתפיהם), בדיקת נוזלים במצבר, בדיקת תנועת ההגה והמתלים, איתור נזילות, בדיקת האגזוז (שאין בו חורים או תהליך של קורוזיה וכי הוא מהודק כראוי למרכב הרכב) וכן בדיקת אורות וכיוונם.

טיפול עשרת אלפים – המשימה השלישית והאחרונה היא כיוון: 

פעולה תקינה של המנוע דומה לנגינה של תזמורת: כל אחד מהכלים חייב לתת את חלקו בתזמון מדויק – אחרת התוצאה תהיה צורמת לאוזן. במנוע מנגנונים שונים, ובטיפול התקופתי מכוונים כל אחד מהם כדי שיבצע את תפקידו באופן המדויק ביותר ובתיאום מלא עם שאר החלקים. בין המנגנונים שמכוונים: הצתה, פליטת co, גיר (רגיל או אוטומטי), ועוד שפע של שסתומים ומנופים. כשכולם מכוונים, הרכב שלכם ייסע בביטחה וביעילות, ואפילו יעבור את ה"טסט" בהצלחה.

ככל שהמכוניות נעשות משוכללות יותר, הטיפול בהן הופך לעיסוק למקצוענים בלבד. לכן מומלץ לבחור במוסך מורשה ואמין, ולעבור יחד עם איש השירות – לפני תחילת העבודה – על המרכיבים הכלולים בטיפול, לעדכן אותו על טיפולים קודמים ברכב, ובסיום הטיפול – לעבור על כל חלק שהוחלף, על כל מנגנון שכוון מחדש ועל כל שמן או נוזל שהוחלף. כך תכירו טוב יותר את המכונית שלכם, תהיו בשליטה – אבל תשאירו לאנשי המקצוע לעשות את העבודה.

לתיאום תור לטיפול ביונדאי או מיצובישי


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין