אוטוויק מציגה: ויקופדיה


הגעתם למוסך לטיפול 15,000 (או במקרה שלנו, נציג אוטוויק אסף את רכבכם למוסך). הטיפול כולל: החלפת שמן מנוע ומסנן שמן, החלפת מסנן אויר ומצתים, בדיקת בלמים + ניקוי וכיוון, בדיקת תצרוכת דלק, בדיקת מערכת הגה. למקרה שהתביישתם לשאול מה אומרת כל שורה בכרטיס העבודה, הכנו עבורכם מילון מונחים קצר.

אורות

הרכב המודרני מוקף באורות ופנסים ולכל פנס יש את השימוש שלו : אורות המעבר ואורות הדרך (אורות גבוהים) הם פנסי הרכב הראשיים ותפקידם להאיר את הדרך בה אנו נוסעים. חובה להדליק אותם בכל נסיעה – בשעות החשיכה, וגם בשעות היום – מנובמבר ועד אפריל. אורות הבלם, נועדו לסמן לרכב הנוסע מאחורינו, שאנו מאטים ושעליו לשמור מרחק . אורות האיתות מסמנים לתנועה שמאחורינו, לתנועה שלפנינו וגם לזו שלצידנו, שאנו מתכוונים לפנות, לעקוף, או סתם לעבור נתיב.

אורות החניה תפקידם לסמן לתנועה המגיעה מאחור שאנו עומדים במקום מסויים וחונים בו . אורות נוספים – מאירים את מספר הרישוי של הרכב, את תא הנוסעים, את תא המטען וגם את תא הכפפות ואת לוח המחוונים. הכל כדי לאפשר נסיעה רגועה ובטוחה בשעות החושך והלילה, בחורף ובמנהרות הרבות שירושלים הולכת ומתברכת בהן.

משבת immobilizer (אימובילייזר)

מערכת אלקטרונית להגנה נגד גניבתו של כלי הרכב. המערכת משתמשת במכשיר זעיר (transponder) אשר משמש כמקלט/משדר ומותקן במפתח ההתנעה . משדר זה מתקשר עם מחשב ניהול המנוע על ידי שליחת קוד זיהוי אישי ומונעת את התנעת הרכב שלא עם מפתח הרכב המקורי.

בלמים

במרבית המכוניות החדשות הבלמים הקדמיים והאחוריים הם מסוג דיסק (בחלק מהמכוניות הבלמים האחוריים הם מסוג תוף). בלמים קדמיים תמיד יישחקו לפני האחוריים, מכיוון שהם אלה הנושאים במרבית עומס הבלימה ולכן חובה לבדוק אותם בכל טיפול. בדיקה רצינית צריכה לכלול פירוק כל הגלגלים מבלי להסתמך על בדיקת צד אחד בלבד. אמנם הבלאי בשני הצדדים דומה בדרך כלל, אבל תמיד יהיו הבדלים. בבדיקת בלמים יש לשים לב לעובי רפידות הבלם, עובי ופני הדיסק או התוף וכן לאתר נזילות בבוכנות. בבלמי דיסק אין צורך בכיוון, אבל בבלמי תוף, למרות שהם בעלי מנגנון כיוונון אוטומטי, לרוב ניתן לבצע כיוון ידני קל.

בנזין

הוא תערובת נוזלית המופקת מנפט ומורכבת בעיקר מפחמימנים. הבנזין משמש כדלק למנועי בעירה פנימית (ע"ע. )

בקרת אקלים

בקרת האקלים, לכאורה מערכת הייטקית של מותרות, עשויה להתגלות כמצילת חיים של ממש: היא מונעת את הריבים הסוערים על טמפרטורת המזגן, ומאפשרת לך ליהנות מזרם מקפיא של אוויר, למי שנמצא לידך להתבשם מחמימות נעימה ברגליים, ולכל נוסע במושב האחורי לבחור את האקלים המתאים לו.

מערכת בקרת האקלים האלקטרונית מאפשרת לכל נוסע שליטה מלאה על האקלים בפנים הרכב. רמת השליטה משתנה ממערכת למערכת. בדגמים החדשים מציעות מערכות בקרת האקלים תצוגה דיגיטלית וחלוקה לאזורים.

גל הארכובה

(crankshaft) הוא אחד מהחלקים הנעים העיקריים של מנועי דיזל ובנזין. תפקידו להפוך את התנועה הקווית של הבוכנה לתנועה סיבובית של גלגלי מכונית, של מדחף האנייה או של כל צרכן אנרגיה אחר .

גל זיזים

(Camshaft) הוא רכיב מכני הנמצא במנועי בעירה פנימית ותפקידו לתזמן את פתיחת שסתומי היניקה והפליטה של המנוע. גל הזיזים מורכב ממוט (גל) ועליו בליטות אקסצנטריות (כעין אליפסה), כך שבסיבוב הגל בליטות אלו עולות ויורדות וכך מתזמנות במדויק את פתיחת השסתומים וסגירתם.. ישנם גלי זיזים הלוחצים ישירות על השסתומים ובכך גורמים לפתיחתם, וישנם גלי זיזים הלוחצים על השסתומים באמצעות מוטות דחיפים ונדנדים.

הזרקת דלק

מערכת שתפקידה לספק את הדלק הדרוש לבעירה במנוע, בכמות המדויקת ובמינון המדויק של דלק ואוויר. במנועי הזרקה קיימת יחידת בקרה אלקטרונית המקבלת מידע מדוייק על מצב פעולת המנוע: כמות האוויר, טמפרטורת המנוע, מהירות המנוע ומצב המצערת ועל פי הנתונים, קובעת המערכת את כמות הדלק שתוזרק למנוע.

חגורות בטיחות

חגורת הבטיחות היא הדבר שמפריד – במקרה תאונה או עצירה פתאומית – בין הראש שלך לבין הזכוכית הקדמית, בין הבטן והאברים הפנימיים שלך לבין החלק ההגה, ובין מי שיושב לידך או מאחוריך. חגורת הבטיחות השכיחה ביותר היא "חגורת שלוש נקודות", והיא משולבת לרוב במנגנון שחרור רצועה דינמי, המאפשר תנועה חופשית בכסא הרכב. "שלוש הנקודות" הן קודקודי המשולש שיוצרת החגורה: משני צידי המותן, ומעל לכתף. חגורת שלש הנקודות אוחזת את הנוסע בכל גופו, בניגוד לחגורת "שתי הנקודות" שאוחזת את הנוסע במותניו בלבד, ונחשבת לפחות בטוחה .

החוק מחייב לחגור חגורת בטיחות גם במושב האחורי בכל רכב פרטי משנת יצור 1987 ואליך . ילדים קטנים יש לחגור באמצעות כסא מיוחד, במושב האחורי, בכל כלי רכב פרטי משנת יצור 1983 ואילך.

חלונות חשמליים

לא פעם אנו עומדים ברמזור אדום כשלפתע מופיע רכב מצד ימין שלנו ובו מישהו שאנו מכירים, החלונות החשמליים מאפשרים לנו לפתוח את החלון הימני בקלות, ללא כיפופים מתישים וסיבובי ידית מזווית לא מתאימה, רק כדי להגיד שלום. פשוט לוחצים, החלון יורד, אומרים שלום, ירוק, נוסעים.

טיפול תקופתי

בדיוק כמו שאתה מעניק לעצמך טיפול מדי פעם, יוצא לחופשה בחו"ל, לצימר בצפון או לטיפול מפנק בספא – וחוזר לעולם האמיתי עם כוחות מיוחדים, כל גם הרכב שלך צריך טיפול תקופתי על מנת לשמור על פעילותו התקינה ועל בטיחות הנוסעים. הטיפול התקופתי מקטין את הסיכוי לתקלות, שומר על רמת הבטיחות של הנוסעים ומאריך את חיי הרכב. מומלץ ביותר לבצע את הטיפול במוסכים המורשים על ידי היבואן, ולהשתמש בחלפים מקוריים בלבד.

רישוי שנתי (טסט)

בדיקות הרישוי התקופתיות נועדו להבטיח, שהרכב הנע בכבישים יהיה כשיר ותקין מבחינה בטיחותית ובכל הקשור להשפעתו האקולוגית על הסביבה, כגון: זיהום עשן ורעש (המוגדר גם הוא כזיהום ). תקנות התעבורה, הדנות במצב הרכב ובפיקוח על תקינותו, קובעות כי תיערך בדיקה מדי שנה לכל רכב רגיל, ואילו לרכב מיושן, שיוצר לפני 19 שנים ומעלה, חידוש הרשיון יחויב פעמיים בשנה.

כרית אוויר

היא אמצעי בטיחותי חשוב בכלי רכב, שתפקידו להקטין למינימום את הנזק הנגרם לנהג ולנוסעים כתוצאה מתאונת דרכים. כרית האוויר היא למעשה שקית ניילון קשיחה, שמחוברת למנגנון ניפוח הכולל מיכל גז דחוס. המנגנון מבוסס על פיצוץ מבוקר אשר גורם לגז למלא את הכרית בתוך חלקיק שנייה.

מתלה רכב

מתלה הוא כינוי למערכת של מרכיבים המקשרים בין גלגל כלי הרכב לגוף הרכב. המתלה עשוי לכלול קפיצים, בולמי זעזועים ומערכת זרועות מקושרות.

מסנן אוויר

כל האוויר הנכנס למנוע עובר דרך מסנן זה. תפקידו ללכוד אבק וחלקיקי לכלוך מגודל מסוים ולהבטיח שיחס אוויר/דלק נשמר נכון.

מסנן דלק

הדלק הנמכר בתחנות אינו נקי לגמרי, ולמיכל הדלק נכנסים לאורך השנים גרגרי אבק ולכלוכים שונים. מסנן הדלק מסנן את הדלק מעט לפני כניסתו אל המקום החשוב ביותר במנוע: אל תא הבעירה. תדירות החלפתו של מסנן הדלק ברכב עם הזרקת דלק נמוכה יותר מברכב עם קרבורטור.

מצתים (פלאגים)

הם החלקים שתפקידם לייצר את הניצוץ החשמלי שמדליק את תערובת הדלק והאוויר בתא הבעירה. מצתים מפויחים מעידים על תערובת עשירה מדי בדלק, ואז יש לבדוק את תקינות מערכת הזרקת הדלק או הקרבורטור. מצתים משומנים מעידים על חדירת שמן לתא הבעירה, סימן שמחייב בדיקה. מצתים בלויים גורמים לירידה בביצועי הרכב ולעלייה בצריכת הדלק.

מערכת קירור

מוכרת גם כרדיאטור , מקררת את המנוע בשעת פעולתו על ידי מאוורר שמקרר רשת של צינורות דקים בהם זורמים המים ועוברים על גוף המנוע בצינורות שבדפנותיו.

מערכת הדלק

מספקת דלק וחמצן למנוע, היא יכולה להיות מסוג קרבורטור או הזרקת דלק, כאשר כיום במכוניות חדשות משתמשים בעיקר במזרקים המחוברים ישירות למנוע.

מערכת הצתה

יוצרת ניצוץ הגורם להצתת התערובת בבוכנה וכתוצאה מכך הבוכנה נעה בתוך החלל הצילינדרי. ישנו הבדל במערכות הצתה לרכבים המשתמשים בדלק מסוג בנזין ודיזל, כאשר רכבים המוזנים בדלק מסוג דיזל אין פעולת הצתה בכל מחזור של עבודת בוכנה אלא רק בהתנעה וזאת בשל החום הגבוה הנמצא בחלל הצילינדרי ומצית את תערובת הדיזל ללא צורך במצתים, בניגוד למנוע בנזין שם נדרשת הצתת התערובת.

מערכת החשמל

של הרכב הכוללת אלטרנאטור ומצבר המספקות חשמל למצתי הרכב שעל בוכנותיו.

מצְמֵד (בעגה : קְלָאץ , מאנגלית  clutch)

הוא התקן מכני המאפשר הפרדת מנוע מהאביזר אותו הוא מניע. ההתקן נדרש בעיקר במנועי בעירה פנימית, שאינם יכולים להגיע למהירות אפס, אלא נדרשת להם מהירות סרק מסוימת. גם במנועי חשמל נעשה שימוש במצמד, לצורך איפנון מהיר של מהירות. במכונית, המצמד מופעל על ידי לחיצה על הדוושה השמאלית ביותר; הלחץ על הדוושה מועבר בעזרת תמסורת של כבלים או מערכת הידראולית למנגנון המצמד עצמו, ומוריד את הלחץ על הדיסקיות, מה שמאפשר לנהג להעביר הילוכים.

ממיר קטליטי (Catalytic convertor)

חלק ממערכת הפליטה שתפקידו לצמצם רעלים וזיהום באמצעות ריאקציה כימית וספיכת חלקיקים מזהמים. תקינות הממיר נבדקת במבחן הרישוי השנתי.

מסנן שמן

תפקידו לסנן את שמן המנוע, לדאוג לכך שרק שמן נקי יכנס אל תוך המנוע וכך לשמור על פעילות תקינה וארוכת זמן של המנוע.

מסנן למזגן

מסנן את האוויר הנכנס למערכת המיזוג משלל הרעלים והחומרים המסוכנים הנפלטים על ידי כלי רכב אחרים.

מגבים

לנהיגה בחורף יש את הקטע שלה. האפרוריות, טיפות הגשם ושירי החורף שתמיד מושמעים ברדיו, יוצרים אווירה רומנטית מקסימה. מגבי הרכב תפקידם להסיר את המים הנאגרים על שמשת הרכב ולאפשר לנו להמשיך את הנסיעה הרומנטית שלנו, לבד או עם אהובינו, בביטחה ועם שדה ראיה נקי ממים.

נוזל קירור

הוא נוזל שתפקידו המרכזי הוא לקרר את המנוע, אך הוא משמש גם לחימום הרכב בחורף. נוזל הקירור מכיל חומרים שתפקידם המגינים על חלקי המערכת מפני בלאי; הנוזל מעלה את נקודת הרתיחה של מי הקירור ומוריד את נקודת הקיפאון שלהם. מכל הסיבות האלה, ובגלל העובדה שהנוזל הזה נקי מאבנית, חשוב להשתמש רק בו למערכת הקירור ולהחליפו אחת לשנתיים, או לפי הוראות היצרן.

נוזל בלמים

תפקידו להעביר את הלחץ מדוושת הבלם לבוכנות שמפעילות את רפידות הבלמים. באופן כללי, אין צורך להוסיף נוזל בלמים למיכל הראשי, כי גובה הנוזל שבו תלוי בעוביין של הרפידות. תוספת מיותרת של נוזל בלמים תיפלט החוצה בזמן החלפת הבלמים, ותגרום לכך שבמערכת יהיה עודף נוזלים. אם ניכרת ירידה משמעותית ומהירה בגובה הנוזל בין טיפול לטיפול – צריך לגשת למוסך ולערוך בדיקה של כל המערכת כדי לאתר את מקור הנזילה. החלפת נוזל בלמים מתבצעת בדרך כלל אחת לשנתיים.

סרן חי

הוא כינוי לסוג של סרן אשר משתמש בגלי ההינע המעבירים תנועה לגלגלים גם כדי לחבר את הגלגלים זה לזה ליצירת יחידה אחת. בניגוד אליו, סרן אשר מהווה רק מוט המחבר שני גלגלים ואינו מעביר אליהם תנועה מכונה "סרן מת". עד שנות השמונים התאפיינו מרבית המכוניות מתוצרת ארצות הברית בהנעה אחורית עם סרן חי. כיום משתמשים בו בעיקר למשאיות, טנדרים ורכבי שטח קשה. במכוניות נוסעים הסרן החי הוחלף ברובו במבנה של מיתלים עצמאיים.

סעפת הפליטה (הנקראת גם Headers)

היא מערכת הצינורות המתחברת לראש המנוע, אל שסתומי הפליטה. תפקיד הסעפת הוא לרכז את הגזים השרופים ולהעביר אותם אל מחוץ למכונית, ובנוסף, לא לפגוע בכוח המנוע. אם המנוע יתקל בהתנגדות גזים (לחץ חוזר – Back pressure), הדבר יגזול מהמנוע כוח. לחץ חוזר נוצר במקום בו קשה לגזים לזרום, למשל בממיר הקטליטי. לחץ גזים שיצא משסתום אחד עלול להיתקל בהתנגדות בממיר ולהפוך ללחץ חוזר, לחץ כזה עלול להקשות על המנוע אם באותו רגע יפתח שסתום אחר. כדי לפתור את הבעיה הזו לכל שסתום יש צינור פליטה משלו. כל הצינורות באורך שווה, ובקצה הצינורות האלה יש צינור ראשי שמרכז את הגזים אל הממיר. תכנון סעפות פליטה הוא בעל משמעות רבה במיוחד במכוניות ספורט ומירוצים .

סולר

הינו דלק נוזלי ותוצר של זיקוק נפט. השימוש הנפוץ ביותר בסולר הוא הנעת מנועי דיזל.

צמיגים

הצמיג הינו חישוק גומי המכסה את גלגל כלי הרכב. הצמיג הומצא (אי אז כשהמכוניות הראשונות עלו על הכביש, סליחה, על דרך העפר) כדי לרכך את מגע הגלגל עם הקרקע ולבלום את הזעזועים. למעשה,
בשל היותו הקשר היחיד בין כלי הרכב לכביש, משמש הצמיג כגורם בטיחותי ראשון במעלה בכל הנוגע
ליציבות הרכב ולשליטה מירבית של הנהג. צמיג תקין יכול לתרום לאחיזה טובה יותר של הרכב, דבר
שיורגש בתאוצה, בבלימה ופניות. צמיג לקוי עלול לגרום לקשיים בשליטה, לצריכת דלק גבוהה ואף
להתפוצץ תוך כדי נסיעה, על כל הסכנות הכרוכות בכך . סימני שחיקה על הצמיג יכולים להצביע על אורך ימים, ניפוח לקוי או זוויות היגוי לא מכוונות.

קרבורטור ( מאייד )

הוא רכיב במנוע המכונית היוצר תערובת בין דלק לאוויר לצורך הפעולה של מנוע
בעירה פנימית. עם המעבר לשימוש במערכות הזרקת דלק, הופך הקרבורטור למיותר, ולא ניתן יותר
למצוא אותו במרבית המכוניות החדישות.

רצועת תזמון (רצועת טיימינג)

מתזמנת בין פעולת הבוכנות לבין זמן פתיחת השסתומים וסגירתם.
כשהרצועה נקרעת, המנוע יכבה במקרה הטוב ובמקרה הגרוע השסתומים יתעקמו כתוצאה מפגיעת –
הבוכנות. לכן, מומלץ להחליף אותה בזמן, כלומר, במרבית הדגמים נערכת החלפה כזו בכל 80,000
ק"מ.

רצועות וגומיות

ברכב יש רצועות שונות המפעילות חלקים כמו אלטרנטור, מדחס המזגן, משאבת הגה
כוח, משאבת מים ומשאבת ואקום. אם יש נמצאו סדקים ברצועות, יש להחליפן מיד. כמו כן יש לבדוק את
מתח הרצועה ולמתוח אותה אם היא רפויה.

רדיאטור מקרן

המקרן במכוניות משמש לפנוי החום מן המנוע כדי שהטמפרטורה במנוע תהיה אופטימלית. מול המקרן
במכונית מוצב מאוורר שתפקידו להזרים את האוויר במהירות גבוהה על גבי הצנרת וזאת כדי לזרז את
פנוי החום אל הסביבה.

שמן מנוע

לשמן תפקיד חשוב בפעולת המנוע הוא מסכך את החלקים הנעים ומונע את שחיקתם, תוך –
שהוא תורם לקירור ולפיזור אחיד של חום המנוע. מחסור בשמן עלול לגרום להרס מהיר של המנוע על –
ידי שחיקה של חלקים פנימיים שלו.

שמן גיר וסרן אחורי (בק אקס)

תפקידו של השמן בגיר הוא שימון וקירור חלקיו, ובגיר אוטומטי יש לו
תפקיד מרכזי בפעולה. השמן המתאים לגיר האוטומטי שונה מזה של גיר רגיל: בגיר האוטומטי השמן
דליל יותר וצבעו אדום, לעומת השמן בגיר רגיל שהוא סמיך יותר ובעל גוון צהוב כהה. זמני החלפת –
השמן וסוג השמן נקבעים בהוראות היצרן או היבואן. שימו לב: בגיר אוטומטי יש לעתים צורך בהחלפה או
בניקוי של פילטר (מסנן) הנמצא בתוך הגיר.

שמן הגה כוח

הוא הגה שניתן לסובב אותו בהשקעה מינימלית של כוח, הודות למערכת שמן ייעודית.
הגה כוח אינו דורש טיפול מורכב, למעט בדיקת גובה השמן והחלפתו לפי הוראות היצרן.

שסתומים

נמצאים בראש המנוע ותפקידם לאפשר כניסה של תערובת אוויר ודלק לבוכנה ויציאה של גזים
מתוכה לאחר הבעירה. פתיחת השסתומים מתבצעת על ידי מנגנון המופעל באמצעות ציר עם בליטות
הנקרא גל זיזים (ע"ע). בין הזיזים למנגנון קיים מרווח שצריך לבדוק ולכוון, אם אפשר. קיימים מספר
מנגנונים: הידראולי מופעל על ידי שמן המנוע ואינו ניתן לכיוון. רעש מוגזם ממנגנון זה מחייב את –
החלפתו. דיסקיות אם המרווח בין הדיסקית לציר הוא לא לפי הוראות היצרן ניתן להחליף את הדיסקית. –
מנופים ניתן לכוון על ידי סיבוב של בורג על כל מנוף. כיוון שסתומים, ברכבים שבהם ניתן לכוון, מתבצע –
אחת לכמה טיפולים לפי הוראות היצרן.

תרמוסטט

תפקיד התרמוסטט הוא לוודא כי מי הקירור יעברו מהמנוע אל המצנן (הרדיאטור) רק כאשר הם מגיעים
אל הטמפרטורה הנכונה, כדי לאפשר למנוע להגיע במהירות אל הטפרטורה האופטימלית.


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין