בעקבות המכבים

מסלול לחג החנוכה

תחילת המסלול: מגיעים לכביש 443 ונוסעים מזרחה לכיוון העיר מודיעין. כמאתיים מטרים לאחר הפניה שמאלה לנאות קדומים, נפנה ימינה לדרך עפר המסומנת בסימון שבילים שחור. נמשיך בנסיעה עד שנגיע למפגש עם דרך עפר המסומנת בסימון שבילים כחול. נפנה בדרך זו שמאלה. דרך זו מובילה אותנו לנסיעה בעמק הנזירים.

עצירה בעמק הנזירים: העמק נקרא על שם ביר א-שמי – אתר עתיקות המצוי מימין לדרך. מצויים בו בריכת מים עתיקה ומערות ששימשו למגורי נזירים בתקופה הביזנטית. על קירות המערות חקוקים צלבים, מעשי ידי הנזירים ששכנו בהן.

המשך נסיעה: לאחר עצירה במערות הנזירים, נמשיך מזרחה בדרך העפר עד שנגיע לחיבור עם כביש 443. בכביש 443 נמשיך מזרחה עם הכביש עד צומת שילת, נעשה פרסה עד שנגיע לפניה ימינה (צפונה) לקברי המכבים. בצומת ה-T שמיד לאחר הפניה, נפנה ימינה לכיוון הכפר החשמונאי. ולאחר מספר מאות מ' נפנה שמאלה למוקד ספורט יערני של יער בן שמן. עוברים בין שולחנות הפיקניק ולאחר כ-70 מ' מגיעים למזלג. יוצאים בפיצול השמאלי ומטפסים עוד כ-100מ' עד לאתר הנצחה לספורטאי מינכן ממנו גם נערוך תצפית על מעלה בית חורון.

עצירה בתצפית מעלה בית חורון: בין בית חורון תחתון ובית-חורון עליון ישנו מעלה של 225 מ'על פני 3 ק"מ. במעלה זה התרחש אחד הניצחונות הגדולים ביותר של יהודה המכבי במסגרת המרד שלו נגד השלטון היווני.

המשך נסיעה: לאחר התצפית נחזור לכביש ממנו פנינו למוקד הספורט (כביש 4466) ונמשיך מזרחה. נחלוף על פני שער הישוב שילת משמאל ונסע עוד כמאה מ' עד לרחבת חניה של הכפר החשמונאי.

עצירה בכפר החשמונאי: הכניסה לכפר בתשלום. כפר זה הינו שחזור של כפר מתקופת החשמונאים. בכפר תוכלו למצוא את כל בעלי המלאכה של העולם העתיק: טובע מטבעות, חקלאים, חרשי ברזל וחרשי עץ, רועי צאן, אורגי שטיחים, פרוון, קדר ועוד. תוכלו להתנסות  שם בעבודות חקלאיות בשיטות הקדומות.

המשך הנסיעה: נחזור עם הרכב לכיוון צומת ה-T אליה פנינו מכביש 443 והפעם נבחר את הפניה שמאלה לכיוון קברות המכבים.

עצירה בקברות המכבים: חונים ברחבת החנייה שבצד שמאל, ומתחילים ללכת בשביל העפר. לאחר כ-10 מ' פונים ימינה לאזור המסולע. האתר "קברי המכבים" הוא קבוצת קברים חצובים בסלע שכונו בפי הערבים "קובור אל יהוד" – קברי היהודים. כיום ידוע, כי קברים אלה אינם של המכבים. קברים אלה נחצבו כנראה בתקופה הרומית. במתחם קברות המכבים תוכלו גם לראות את האנדרטה לזכרם של הנופלים במלחמות ישראל שנפלו בעת הגנתם על אזור זה.

מסלול רגלי: נחזור לרחבת הכורכר בה נמצא הרכב ונלך כ-200 מ' מערבה בצמוד לכביש 443, שימו לב כי אין שביל מסומן. בצד הכביש אפשר להבחין במערת קבורה מימי בית שני שהתגלתה במהלך הרחבת כביש מס' 443. את המערה אפשר לראות גם בנסיעה בכביש. מערה זו קרויה 'מערת החשמונאים'.

עצירה במערת החשמונאים:  במערה יש שלושה חדרי קבורה ובהן ארונות קבורה קטנים. על חלקן היו חרוטים שמות באותיות עבריות ויווניות: שמעון, שרה, מרים ומנלאוס . ארונות הקבורה עצמן הוצאו מהמערה.

המשך הליכה: נמשיך צפון מערבה על שביל העפר הרחב המסומן בסימון שבילים אדום. נמשיך עם השביל האדום עוד כ-600 מטרים עד שנגיע לחרבת הגרדי.

עצירה בחרבת הגרדי: חורבה ביזנטית, אשר במרכזה מצוי קבר ש´יח´ ע´רבאווי. מעט צפונה לכאן עמד משלט 219 בזמן מלחמת השחרור, וסיפור הקרב שהתנהל בו מונצח בשלט המוצב במקום. קבר הש´יח הוא מבנה מוסלמי שהוקם על שרידי מבנה גדול מן התקופה הביזנטית  יש הסבורים כי כאן, היה אתר הקבורה הגדול של החשמונאים.

המשך הליכה:  נחתוך מזרחה (ימינה) לתוך היער ללא שביל מוגדר. נלך כ–500 מ' עד שנגיע לדרך עפר רחבה. זוהי דרך הפטרולים. כאשר נפגשים עם דרך העפר, מתחילים ללכת עליה ימינה. בעברו השני של הנחל שמשמאל לדרך העפר (נחל מודיעים) רואים את בתי הכפר הערבי אל מדיה. בצד ימין של הכפר נמצא תל א-ראס  בו מזהים החוקרים את מודיעים הקדומה – מולדתם של מתתיהו.
נלך עם דרך הפטרולים ימינה. בפיצול הדרך הראשון נבחר בהסתעפות השמאלית ובשני נבחר בהסתעפות הימנית. כאשר מגיעים לצומת הבאה, מתחילים לטפס בטיפוס קליל למעלה בדרך עפר המסומנת בסימון שבילים שחור עד למקום חניית המכונית.

המשך נסיעה:  נחזור לכיוון כביש ירושלים תל אביב ומעט לפני מחלף לטרון נפנה שמאלה לתוך פארק אילון-קנדה. חלק מפארק איילון-קנדה הוא שרידיה של העיר הקדומה אמאוס. באמאוס התרחש הניצחון המפורסם ביותר של יהודה המכבי בקרבותיו נגד היוונים. כדאי לנסוע בשבילי הפארק ולראות את האתרים השונים והנוף היפה.