מערכת הקירור ברכב


לאדם ולבעלי החיים קיימת בגופם מערכת קירור טבעית – ההזעה. זה אולי קצת מעיק, אבל מדובר במערכת פשוטה יחסית, שאינה זקוקה לתחזוקה מיוחדת (מלבד דאודורנט, מתוך התחשבות בציבור).

לעומת זאת, מערכת הקירור של הרכב, זו שתפקידה להבטיח שהמנוע לא יתחמם מעל לטמפרטורה מסוימת, מורכבת הרבה יותר. ללא מערכת הקירור, החום המופק על-ידי עבודת המנוע עלול לגרום לחלקי המנוע להתעוות ובכך להשבית את המנוע לחלוטין. חלקים אשר איבדו את צורתם עקב התחממות יתר אינם ניתנים לתיקון, ומדובר בנזק יקר. לכן, חשוב לשמור על טמפרטורת המנוע ולהקפיד למנוע התחממות.

מערכת הקירור ברכבים המודרניים מבוססת על קירור בעזרת נוזל המכונה "קירור מים" ואלו החלקים העיקריים במערכת, עליהם תוכלו לקרוא בהרחבה בויקופדיה – מילון המונחים שלנו:

  • רדיאטור (מקרן)
  • משאבה
  • תרמוסטט (וסת חום)
  • נוזל קירור

הרדיאטור הוא רשת צינורות, הממוקמת בקדמת המכונית תחת מכסה המנוע, וזרימת האוויר בזמן הנסיעה משמשת לקירור המים, המוזרמים בצינורות באמצעות המשאבה. נוזל הקירור מורכב ממים מזוקקים, להם הוסיפו חומרים למניעת קיפאון וקורוזיה. הנוזל זורם במערכת אטומה, המונעת את אידויו בטמפרטורות גבוהות. התרמוסטט מווסת את זרימת נוזל הקירור בהתאם לטמפרטורת המנוע. כאשר המנוע קר, כניסת הנוזל נחסמת, כדי לאפשר התנעה והתחממות עד לטמפרטורת עבודה. לעומת זאת, כאשר המנוע חם הנוזל מוזרם למערכת. טמפרטורת המים נמדדת ברציפות, ועל פי צורך, מופעל מאוורר להזרמת אוויר. לעיתים לאחר כיבוי המנוע ממשיך המאוורר לפעול, עד לירידת הטמפרטורה לגובה הרצוי שיפסיק את פעולתו.

מה ניתן לעשות על מנת למנוע נזק כתוצאה מהתחממות יתר:

  • לעקוב אחר מד הטמפרטורה בלוח השעונים ולהיות ערים לכל חריגה מהנורמה.
  • להקפיד על מפלס נוזל הקירור ועל איכותו. בכל חוסר בנוזל יש לטפל מיידית, וכן במקרים של ריח מוזר או נוזל עכור. במקרים בהם ישנם סימני נזילה, או סימני אבנית על המיכל המעידים על נזילה שהתייבשה, מוטב לבדוק כי המיכל אטום.
  • לוודא החלפה תקופתית של נוזל הקירור בהתאם להנחיות היצרן.
  • לשמור על ניקיון רשת הרדיאטור וכונסי האוויר של המזגן. בפתחים אלה נוטים להצטבר חול, אבק ושאר לכלוכים, המכבידים על עבודת מערכת הקירור וכן מחלישים את ביצועי המזגן.
  • יש להמתין שהמנוע יתקרר לפני הוספת נוזל קירור. הפרשי טמפרטורה קיצוניים בין הנוזל למנוע עלולים להזיק למנוע.
  • במידה והרכב מתחמם בעת נסיעה מומלץ לעצור בצד, להדליק את המזגן בעוצמה מקסימאלית ולהמתין כדקה במנוע פועל. במידה וחום המנוע לא ירד יש לכבות את המנוע ולהימנע מנסיעה ברכב על מנת שלא לגרום נזק.
  • לאחר אירוע התחממות מומלץ לבצע בדיקה של הרכב במוסך. יתכן כי חלקים מסוימים ניזוקו מהחום ויש להחליפם.

מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין