צלול כיין: טיול בהרי ירושלים

אורך המסלול: כ-20 ק"מ * משך הטיול: 2-4 שעות * דרגת קושי: קל-בינוני מפות: מבואות ירושלים. מפה מס` 9 בסדרת "מפות טיולים וסימון שבילים"

הקיץ הגיע, והחום דוחק בנו לצאת מהעיר לטיול ירוק ורטוב. הדרך לנחל יתלה משלבת נסיעת שטח והליכה, והכי חשוב, מאגר מים תת קרקעי קסום.

המסלול שלנו מתחיל באבו גוש, ואת מד המרחק יש לאפס בצומת שלפני מסעדת "קרוואן". עולים ימינה לעבר כביש 425 בכיוון מעלה החמישה. כעבור 300 מ' פונים שמאלה בצומת, לכיוון נטף ולאחר 600 מ' נוספים יורדים לדרך עפר רחבה.

כאן מאפסים שוב את מד המרחק, והטיול מתחיל: הכיוון הכללי הוא מערב, בעקבות סימון השבילים השחור. נוסעים על דרך העפר, במדרון הדרומי של הר רוח. לאחר כקילומטר תבחינו בתחתית הערוץ בחוות הבודדים – נקודות יישוב זעירות.
לאחר 2.4 ק"מ פונים שמאלה בעיקול חד. על הגבעה ממול ניצב בבית ההארחה של מושב יד השמונה, ולאחר 200 מ' נוספים חוצים את נחל יתלה. בימי הקיץ אפיקו יבש, אבל אל דאגה – המים מחכים לנו בהמשך הדרך.
בנקודה הזו מתעקלת הדרך מתעקלת ימינה-מערבה. נוסעים בה עד למזלג, ובוחרים בהסתעפות הימנית, הנמוכה יותר. לאחר 3 ק"מ תחצו שוב את הנחל. מכאן אפשר להפסיק לספור את נקודות החצייה ופשוט ליהנות מהחורש הים תיכוני שעוטף אתכם: אלות, חרובים ואורנים, וביום של מזל גם חוגלות, צבאים ואפילו תנים.
לאחר 4.9 ק"מ. מצפה עוד תמונת נוף יפה, מצד ימין: בדמותם של טרסות ישנות ומשטחי סלע מבהיקים. לאחר 5.1 ק"מ מומלץ לעצור לשיטוט קצר במעלה או במורד היובל החוצה את הדרך.

ממשיכים בנסיעה על דרך העפר הראשית, ולאחר לאחר 6.9 ק"מ מגיעים לצומת T, בו הסימון השחור פוגש סימון כחול. מאפסים שוב את מד המרחק, ובוחרים באחד משני טיולים רגליים אפשריים:

אל מערת ההתבודדות:
בקטע קניוני וצר בערוץ של נחל יתלה, במסלול החצוב בסלע ומסומן בסימון שבילים אדום.
מכאן צועדים בשביל צר. הליכה של כמה עשרות מטרים מובילה להרמיטאז' (מערת התבודדות של נזיר), החצובה בצידו השמאלי של קיר הנקיק. אל תוך ההרמיטאז' מובילות מדרגות החצובות בסלע. מסלול ההליכה המלא בנקיק נמשך כ-350 מ', עד לנקודה בה הוא מתרחב מעט ורגע לפני שהוא מתעקל שמאלה-מערבה. בנקודה הזו עולים בשביל הליכה צר המטפס ימינה-מזרחה. השביל יחזיר אתכם לדרך העפר הרחבה, שבהמשכה מחכה לכם הרכב.

אל הבריכה התת קרקעית:
הולכים כ-50 מטרים צפונה מצומת ה-T (על הדרך המתפצלת ימינה), וממשיכים בשביל העיזים המוביל למעלה הגבעה, בכיוון צפון-מזרח. לאחר 400 מ', פונים שמאלה מהשביל וצועדים כ-5 מטרים בין הסלעים. הכניסה למאגר המים נראית כמו פתח של מערה קטנה. זה הזמן להתכופף ולצעוד פנימה, לתוך אולם תת-קרקעי רחב מימדים וקריר. זהו מאגר המים הגדול ביותר בהרי ירושלים. 200 מ' צפונית למאגר נמצאת חורבת חורש, שהיתה בעברה מנזר בו התבודדו נזירים בתקופה הביזנטית וכיום היא מכוסה בצמחיה.

לאחר הפסקה והתרעננות בבריכה הקרירה, ממשיכים בנסיעה: פונים שמאלה בעלייה בעקבות הסימון הכחול. זהו קטע הנהיגה המאתגר בטיול, וחשוב לנהוג בו בזהירות. לאחר 1.1 ק"מ מגיעים לצומת T, מאפסים שוב את מד המרחק ופונים ימינה-מערבה. בעקבות הסימון האדום.
לאחר 500 מ' חוצים מנע בקר, ולאחר 800 מ' עוברים מקבץ מקסים של אבני מיל רומיות, כנראה עדות למחצבה שפעלה כאן בעבר הרחוקף ומיד אחריו – מתקן של חברת החשמל.

בסיום 2.2 ק"מ פונים ימינה בצומת T, לפי השילט "פארק איילון". ממשיכים ישר בצומת הבא, ולאחר 4.8 ק"מ מגיעים לצומת T נוסף – פונים ימינה ונוסעים על דרך מרוצפת. במרחק 5.3 ק"מ פונים ימינה בצומת T, חוצים את נחל כפירה ומטפסים במעלה השביל בעקבות הסימון השחור.

לאחר 5.6 ק"מ מגיעים לכביש הגישה למבוא חורון ופונים שמאלה. לאחר 6.1 ק"מ פונים שוב שמאלה, לכביש מס' 3.
מכאן, אנו ממליצים להמשיך לפארק קנדה – מקום מעולה להפסקה ארוכה, ולחזור לירושלים דרך צומת לטרון.