תחבורה בעתיד, חלק ב': כבישים בירושלים


עם פתיחת הרכבת הקלה בירושלים עקפה העיר בצעד רחב את תל אביב ואת חיפה, יריבותיה הוותיקות, והפכה לעיר בעלת מערכת התחבורה הציבורית החדשנית ביותר בישראל. בתחום התחבורה הפרטית, ירושלים בהחלט בולטת כבר כיום במערכת התחבורה שלה –ובה נתיבי בגין, מנהרות ומחלפים. בשורות הבאות נסקור את הכבישים המרכזיים העתידים להיסלל בעיר בשנים הקרובות, ולשמש את נהגי הרכב הפרטי.

נפתח ב-2011: כביש הטבעת – מרכז העיר (כ-4 ק"מ)

כביש זה כבר פתוח לתנועה והוא מאפשר גישה קרובה לרחוב יפו, שנחסם לתנועה עם פתיחת הרכבת הקלה. הכביש מורכב מרחובות וותיקים שנסללו, הורחבו והותאמו לתנועה מהירה (יחסית) ולאורכו קיימים 27 חניונים מסוגים שונים. תוואי הכביש הוא: הנביאים – הדווידקה/ כי"ח – אגריפס –עליאש – שמואל הנגיד – המלך ג'ורג' – אגרון – שלמה המלך – שבטי ישראל – וחזרה לנביאים.

שנת 2013: מנהרת הגבעה הצרפתית (1.3 ק"מ)

צומת הגבעה הצרפתית הוא צומת עמוס, והקלה בעומס צפויה בשנת 2013 עם פתיחת המנהרה שתאפשר לנוסעים בכביש מספר 1 (תל אביב – ירושלים – עמאן) להמשיך לכיוון מעלה אדומים וים המלח מבלי לעבור בצומת המרומזר, אלא לעבור במנהרה שתתחיל מעט אחרי רמת שלמה, ותתחבר אל הכביש הקיים מעט אחרי שדרות משה דיין. הפרויקט, שעלותו 180 מיליון ₪, טרם אושר על ידי גופי התכנון.

שנת 2014: כביש בגין מתחבר לגילה ולכביש המנהרות (4 ק"מ)

כביש בגין ימשיך דרומה, ממחלף גולומב לכיוון גילה, דרך בית צפאפה, ויתחבר אל כביש 60 (כביש המנהרות). הכביש המתוכנן נמצא בשלבי אישור ועתיד להיות בן 3 נתיבים בכל כיוון. העליה והירידה ממנו יעשו במחלפים והוא יהיה כביש ללא רמזורים. עלותו: 750 מיליון ₪.

שנת 2015: כביש גבעת משואה – אורה ייפתח לתנועה (1 ק"מ)

כביש זה ממשיך את רחוב קוליץ בגבעת משואה ועתיד להתחבר לצומת אורה. הוא אינו עובר באזורי מגורים. עלותו הצפויה היא 100 מיליון ₪ והוא נמצא כעת בהליכי אישור במוסדות התכנון.

שנת 2020: כניסה חדשה לדרום-מערב ירושלים

כביש 16 העתידי יצא ממחלף מוצא לכיוון מסוף הדלק של פי-גלילות (מתחת לשכונת יפה-נוף), ימשיך במנהרה אל רחוב בייט ובית החולים שערי צדק ואל מחלף גבעת מרדכי של כביש בגין. זהו אחד הכבישים היקרים המתוכננים בעיר, ועלותו מוערכת ב-1.2 מיליארד ₪. תכנית הכביש הופקדה להתנגדויות הציבור.

בנוסף לכבישים הפנים-עירוניים מתוכננים בעתיד הרחוק גם כבישים בינעירוניים, בהם כביש 45, שהוא שדרוגו של כביש 443 המחבר את ירושלים לשפלה דרך מודיעין, וכביש 39 שעתיד לחבר את דרום ירושלים לבית שמש ולדרום הארץ, בשורה של מנהרות ומחלפים. עוד על מערכת הכבישים הבינעירוניים בישראל – באחד המאמרים הבאים בסדרה.


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין